African Cinema Series

African Cinema Series, 9. – 13. Mai 2012

Längst ist das Oeuvre afrikanischer Filmemacher international bekannt und wird für seine eigenen, von den westlichen Konventionen des Erzählkinos verschiedenen Formen geschätzt.

Dazu setzen sich viele neue Produktionen thematisch und ästhetisch stark von den Filmen der Gründergeneration des afrikanischen Kinos (Ousmane Sembene, Moustapha Alassane, Souleymane Cissé u.a.) ab, sind auf der Suche nach einer zeitgemäßen, globalen afrikanischen Filmsprache. Deren experimenteller Umgang mit dem urbanen Leben spielt bei der Entwicklung neuer erzählerischer und stilistischen Formeln ebenso eine herausragende Rolle wie der differenzierte Rekurs auf den postkolonialen und Gender-Diskurs.

Der Portikus in Zusammenarbeit mit der Kuratorin und Filmwissenschaftlerin Marie-Hélène Gutberlet lanciert im Mai die Reihe African Cinema Series mit fünf aufeinanderfolgenden Filmabenden. Die Reihe wird in den kommenden Monaten regelmäßig Filme im Spektrum der Kunst-, Dokumentar-, Spiel- und Essayfilm- und Videoproduktion im Portikus präsentieren. Die Filme stammen aus den späten 1950er Jahre bis heute. Die Programme werden jeweils nach spezifisch ästhetisch/politischen und formalen Fragestellungen strukturiert.

Die Filme der ersten fünf Filmabende (9. – 13. Mai 2012, jeweils 19 Uhr) nehmen explizit Bewegung in den Blick – die wortwörtliche physische Gehbewegung ebenso wie Motive geopolitisch strukturierter Mobilität.

9. Mai, 19 Uhr: Conversations on a Sunday Afternoon, Khalo Matabane, SA 2005, 80’

Der Dokumentar/Spielfilmhybrid Conversations on a Sunday Afternoon streunt durch Johannesburg auf der Suche nach einer inspirierenden Migrationsgeschichte.

10. Mai, 19 Uhr: Relentless, Andi Amady Okoroafor, Nigeria 2010, 91’, Deutschlandpremiere!

Der Spielfilm Relentless macht Streifzüge durchs nächtliche Lagos, um der Vergangenheit zu entfliehen.

11. Mai, 19 Uhr: Heremakono – Waiting for Happiness, Abderrahmane Sissako, Mau/Sen 2002, 95’

Der Spielfilm Heremakono parallelisiert verschiedene Ankunfts- und Abreiseerzählstränge zu einem multiperspektivischen Gewebe.

12. Mai, 19 Uhr: Vier Filme von Penny Siopis, SA, Filmlänge insgesamt 45’

Die südafrikanische Künstlerin Penny Siopis arbeitet mit gefundenem Amateurfilmmaterial. Ihre vier experimentellen, visuell und akustisch komplex montierten Filme – My lovely day, 1997; Pray, 2007; Obscure white messenger, 2010 und Communion, 2011 – bringen persönliche Erinnerungen und kollektive Bilder der Apartheid-Zeitgeschichte zusammen.

13. Mai, 19 Uhr: Indochine, sur les traces d’une mère – Indochine, Traces of a Mother, Idrissou Mora-Kpai, F/Benin/Vietnam 2011, 71’

Der gleichermaßen investigative und cineastische Dokumentarfilm Indochine, sur les traces d’une mère befasst sich mit der Teilnahme afrikanischer Söldner im französisch-vietnamesischen Kolonialkrieg.

Bio
Marie-Hélène Gutberlet (*1966) studierte Kunstgeschichte, Philosophie und Filmwissenschaft in Frankfurt am Main und Basel (Dr. Phil.), sie lehrte Film und Medien am Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft der Universität Frankfurt am Main und ist als freie Autorin und Kuratorin tätig. Gutberlet ist Mitgründerin der Experimentalfilmreihe reel to real Frankfurt am Main (www.reeltoreal.de/) und Mitinitiatorin des laufenden Projekts Migration & Media (www.migrationandmedia.com/) mit Plattformen in Frankfurt/Main, Bamako und Johannesburg.

Zahlreiche Veröffentlichungen, Herausgeberschaften und Zeitschriftenbeiträge zum afrikanischen Kino, Experimental- und Dokumentarfilm und Film im Kunstkontext.

Die Veranstaltung wird in Kooperation mit dem Lehrstuhl für Filmwissenschaft der Goethe-Universität Frankfurt a.M. ausgeführt.

 Portikus
Alte Brücke 2 / Maininsel
D-60594 Frankfurt am Main

Tel: +49 (0)69 96244540
Fax: +49 (0)69 962445424
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African Cinema Series, May 9–13, 2012

The oeuvres of African filmmakers have long enjoyed international renown. Viewers appreciate the distinctive forms of African filmmaking, which differ from the conventions of Western narrative cinema. Many more recent productions distance themselves both thematically and aesthetically from the films created by the founding generation of African cinema (Ousmane Sembene, Moustapha Alassane, Souleymane Cissé, et al.), trying to define a contemporary and global African filmic language. Their experimental engagement of urban life plays a crucial role in the development of new narrative and stylistic formulae, as does a nuanced recourse to the discourses of postcolonial and gender studies.

This May, Portikus, in collaboration with the curator and film scholar Marie-Hélène Gutberlet, launches African Cinema Series with screenings on five consecutive days. Over the coming months, the series, held at Portikus, will present films from the spectrum of art, documentary, feature, and essayistic films and videos at regular intervals. The films were created between the late 1950s and the present. Each program will be structured to examine specific aesthetic/political and formal questions.

The films presented during the five initial screenings (May 9–13, 2012, always at 7pm) take an explicit look at motion—from literal movement, the physical act of walking, to issues of geopolitically structured mobility.

May 9, 7pm: Conversations on a Sunday Afternoon, Khalo Matabane, SA 2005, 80’
The documentary/feature hybrid Conversations on a Sunday Afternoon roams Johannesburg, looking for an inspiring story of migration.

May 10, 7pm: Relentless, Andi Amady Okoroafor, Nigeria 2010, 91’, German premiere!
The feature film Relentless forays through nocturnal Lagos to escape the past.

May 11, 7pm: Heremakono – Waiting for Happiness, Abderrahmane Sissako, Mau/Sen 2002, 95’

The feature film Heremakono interweaves several parallel storylines about arrivals and departures to create a multi-perspectival fabric.

May 12, 7pm: Four films by Penny Siopis, SA, 45’ in total

South African artist Penny Siopsis works with found footage created by amateur filmmakers. Complex visual and acoustic montages, her four experimental films—My lovely day, 1997; Pray, 2007; Obscure white messenger, 2010; and Communion, 2011—blend personal recollections with collective images from the contemporary history of Apartheid.

May 13, 7pm: Indochine, sur les traces d’une mère—Indochine, Traces of a Mother, Idrissou Mora-Kpai, F/Benin/Vietnam 2011, 71’

Investigative and cinematically ambitious at once, the documentary Indochine, sur les traces d’une mère examines the participation of African mercenaries in the French-Vietnamese colonial war.

Bio
Marie-Hélène Gutberlet (b. 1966) studied art history, philosophy, and film studies in Frankfurt am Main and Basel (PhD) before teaching film and media at the Institute of Theater, Film, and Media Studies at the University of Frankfurt am Main. She is now a freelance writer and curator. Gutberlet cofounded the experimental film series reel to real in Frankfurt am Main (www.reeltoreal.de/) and co-initiated the ongoing project Migration & Media (www.migrationandmedia.com/) with platforms in Frankfurt am Main, Bamako, and Johannesburg.

Numerous publications, editorial contributions, and journal articles on African cinema, experimental and documentary filmmaking, and film in the art context.

This program of events is produced in collaboration with the film studies chair at the Goethe University, Frankfurt am Main.