THOMAS WAGNER / LE CORBUSIER / CHRISTA NÄHER

Herzliche Einladung zu den Veranstaltungen der Städelschule!

Thomas Wagner:
Das Werk verflüchtigt sich wie ein Duft. Marcel Duchamp´s Ästhetik des Atmosphärischen
1. Teil: Dienstag, 10. Juni, 19 Uhr, Aula
2. Teil: Mittwoch, 11. Juni, 19 Uhr, Aula

Werk und Person Marcel Duchamps (1887 bis 1968) kommen innerhalb der Kunst und der Kunstgeschichte des 20. Jahrhunderts eine zentrale Rolle zu. Wie kein anderer hat er unsere Vorstellungen vom Kunstwerk, seinem Produzenten und seinem Rezipienten verändert und eine neue Möglichkeit der künstlerischen Haltung vorgelebt.
Dabei hat der Meta-Ironiker gern gespielt, oft falsche Köder ausgelegt, gegen die Netzhautkunst polemisiert und Widerstand gegen all das geleistet, was mit Geschmack zu tun hat. Lieber lauschte er dem ästhetischen Echo und ließ die grauen Zellen arbeiten. Auf welche Weise aber verweist in seinen „Werken“ das Sichtbare auf das Unsichtbare? Welche Rolle spielt das Atmosphärische innerhalb seiner Arbeiten? Und verbirgt sich in seinem Konzept des „infra-mince“ gar so etwas wie eine späte Ästhetik?


the Architecture Class presents:
Art & Architecture - Public Lecture Series Summer Semester 2008

Le Corbusier – Film & Television for Architecture
Thursday, 12 June, 14h, Aula

Alle Veranstaltungen der Architekturklasse finden in englischer Sprache statt.

Due to scheduling conflicts, the originally planned conference on ‘Le Corbusier, Art and Architecture’ is deferred to autumn.
In place of the planned event, the Architecture Class hosts an event on Le Corbusier & film and television as part of an extended program on the architect’s engagement with the arts and media.

At the time when the French architect, Le Corbusier, engaged with the arts in conjunction with producing his many influential works, he also embraced the new media of film and, shortly thereafter, television. According to Beatriz Colomina, professor at Princeton University, ‘modern architecture only becomes modern with its engagement with the media.’ Architecture thus becomes constructed as an immaterial series of images in the public imagination, and Le Corbusier actively engaged with the new media to convey his architectural visions as much as to promote himself in the public realm. In consequence, the building, as the ultimate artifact of architecture, was displaced through reproduction and a specific narrative. The inquiry into the subject matter holds continued relevance at a time when various forms of media have taken on increased importance in conveying architecture within the field as well as to an international, public audience at large.

The program includes lectures by Beatriz Colomina and Véronique Boone. A series of films, film- and television clips will be screened. The talks and the viewings will be followed by an open discussion that includes the participation of Sanford Kwinter as well as Daniel Birnbaum, Ben van Berkel and Johan Bettum.

Beatriz Colomina is an architectural theorist and associate professor in the School of Architecture and guest professor for Architecture History at Städelschule.
She has written extensively on questions of architecture and the modern institutions of representation, particularly the printed media, photography, advertising, film and TV.

Veronique Boone studied architecture at the University of Ghent and holds a Master Histoire de l'architecture from the Sorbonne in Paris. Her research is focused on the representation of architecture in film and photography. Her book, Le Corbusier et le film, la promotion d'une oeuvre, will be issued by the French publisher Picard this year.

The Städelschule Architecture Class Lecture Series is supported by the Architekten- und Stadtplanerkammer Hessen.



Christa Näher:
Rebellen. Gilles Deleuze, Glenn Gould und Yeshayahu Leibovitz
Freitag, 13. Juni, Daimlerstr. 32

Der Vortag wurde inspiriert durch folgende provokante Aussage P.P. Pasolini´s: am meisten liebe er die Menschen, welche gerade mal das vierte Schuljahr erreicht hätten, oder aber die “Hochgebildeten”, dazwischen läge die Bourgeoise, gebildet Mittel- und Oberschicht, welch zu den infamsten Grausamkeiten in der Lage seien.

Gilles Deleuze, Yeshayahu Leibovitz und Glenn Gould sind ohne Zweifel hochgebildete, außergewöhnliche Begabungen. Auffallend ist, dass sie alle auf eine unerschütterliche, überaus leicht verständliche und schöne Weise menschlich sind.