BORIS GROYS / FRIEDRICH WOLFRAM HEUBACH / DIEDRICH DIEDERICHSEN

Herzliche Einladung zu den Veranstaltungen der Städelschule!


Boris Groys: Politics of Installation
Wednesday, 1st July, 19h, Aula

Die Veranstaltung findet in englischer Sprache statt.


In “Politics of Installation”, Boris Groys considers the multilayered nature of the artist's sovereign will and the challenge posed to it by the fundamental act of exhibiting work to the public. Here, within the modernist notion of absolute artistic sovereignty, he identifies a short-circuit in the Western conception of freedom. This is simply because, in exhibiting work to the public (in the name of the public), the artist effectively justifies the place of his or her work in public discourse. The artwork's sovereignty is, in a sense, limited by the same process that allows it to exist as such. In order to recover this lost agency, Groys finds in installation practice a public space in which the artist's sovereign will can be reclaimed.
Boris Groys, Professor of Aesthetics, Art History, and Media Theory at HfG Karlsruhe and Global Professor at New York University, is a philosopher, art critic, curator, and media theorist. He published numerous books including „The Total Art of Stalinism“ (Princeton, 1992), „Über das Neue. Versuch einer Kulturökonomie“ (München, 1992), and “Art Power” (Cambridge, 2008), and “Thinking in Loop. Three video lectures” (Karlsruhe/Ostfildern 2008). He has curated the exhibitions “Dream Factory Communism” (Schirn Kunsthalle, 2004), “Privatisations”, at the KW (Berlin, 2004), “Total Enlightenment. Conceptual Art in Moscow 1960-1990” (Schirn, 2008) and “Medium Religion” (with Peter Weibel) at the ZKM (2009).


Friedrich Wolfram Heubach: Zur allgemeinen Debilisierung der Gesellschaft unter besonderer Berücksichtigung des Kunstbetriebs
Donnerstag, 2. Juli, 19 Uhr, Aula

Es wird zur Sprache kommen, wovon der Titel handelt.

Friedrich Wolfram Heubach gründete 1968 die legendäre Kunst/Künstler-Zeitschrift >interfunktionen<, deren Herausgeber er bis 1972 war; Nach der Habilitation im Fach Psychologie unterrichtete er bis 1989 an der Universität zu Köln und bis 1992 an der Hochschule für Bildende Künste, Hamburg; anschließend wechselte er auf den Lehrstuhl für Psychologie an der Kunstakademie Düsseldorf.
Seine wohl bekanntesten Veröffentlichungen sind (u.a.): Das bedingte Leben - Theorie der psychologischen Gegenständlichkeit der Dinge (München 1987) und Ein Bild und sein Schatten - Zum Bild der Melancholie und zur Erscheinung der Depression (Bonn 1996).


Diedrich Diederichsen: The Time and Space of Judgment
Friday, 3rd July, 19h, Aula

Die Veranstaltung findet in englischer Sprache statt.

This lecture addresses different concepts of criticism and distinguishes between 1) an endless processual criticality, 2) clear normative judgments and 3) a third version of criticism that can be traced back to those types of judgmental behaviors that deal with time-related events as in sport, music or other areas.

Diedrich Diederichsen is professor of Theorie, Praxis und Vermittlung von Gegenwartskunst of the Academy of Fine Arts Vienna.